Ustawodawstwa wybranych systemów źródeł prawa krajowego

Jeśli chodzi o naszą część Europy, to tematyka ta ma, z wielu przyczyn, znacznie krótszą historię. Pierwszą – i przez wiele lat jedyną – organizacją konsumencką w Europie Centralnej i Wschodniej była polska Federacja Konsumentów, zarejestrowana 7 lipca 1981 r. Chociaż Federacja rozpoczynała działalność w systemie realnego socjalizmu zasady jej działalności były tożsame z tymi, którymi kierują się organizacje konsumenckie w krajach gospodarki rynkowej.

W latach dziewięćdziesiątych powstały w Polsce dalsze organizacje konsumenckie; ich działalność w istotny sposób przyczynia się do wzrostu świadomości konsumentów i popularyzacji ich praw.

Trzeba, rozpoczynając rozważania na temat sytuacji w naszym kraju, od razu jasno zaznaczyć, że jesteśmy dopiero na początku drogi do stworzenia pełnego i skutecznie funkcjonującego systemu ochrony konsumentów. To nasze opóźnienie w rozwoju istotnej dla gospodarki i indywidualnego obywatela dziedziny jest rezultatem narzucenia Polsce w wyniku II wojny światowej systemu komunistycznego. W czasie gdy rządy w Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych, Japonii czy Kanadzie [1] tworzyły i rozwijały politykę konsumencką, wspierając jednocześnie działalność rosnącej liczby organizacji konsumenckich, Polska – wraz z innymi państwami tzw. Bloku Wschodniego – żyła w oderwaniu od mechanizmu ekonomicznego, zasad demokracji i swobód obywatelskich. Takie zjawiska, jak: stała przewaga popytu nad podażą, monopolizacja rynku wewnętrznego, dekretowanie przez centralnego planistę struktury podaży dalekiej od oczekiwań i aspiracji społecznych, przewaga rozwoju środków inwestycyjnych, przeznaczonych głównie dla przemysłu ciężkiego i wydobywczego, kosztem działu zaspokajającego popyt konsumpcyjny, niska jakość produkcji i usług itd. – stały się przyczyną zepchnięcia konsumenta i jego potrzeb na margines życia gospodarczego[2].

Sytuacja zmieniła się po 1989 r., kiedy możliwe stało się odbudowanie normalnej gospodarki. W pierwszym okresie priorytetem było uruchomienie mechanizmów propodażowych, zbudowanie sprawnie działającego rynku z dużą liczbą efektywnie konkurujących producentów. W drugim etapie przyszedł czas na wzmocnienie strony popytu.

Konieczność wzmacniania pozycji konsumenta znalazła także silny bodziec zewnętrzny w postaci woli doprowadzenia do integracji Polski z Unią Europejską.

Nasi partnerzy jasno określili, czego oczekują.

W Białej Księdze[3]Komisji Europejskiej w sprawie przygotowania krajów stowarzyszonych do integracji z rynkiem wewnętrznym Unii podkreślono znaczenie dla prawidłowego wprowadzania uregulowań dotyczących ochrony konsumentów następujących warunków organizacyjno-instytucjonalnych:

  • istnienie stosownej struktury instytucjonalnej, która zajmowałaby się sprawami konsumentów, a także przyznanie kompetencji horyzontalnych i ogólnych wyznaczonej instytucji, która byłaby odpowiedzialna za podejmowanie inicjatyw w dziedzinie spraw konsumentów oraz koordynację tych zadań;
  • istnienie struktur konsultacyjnych, ogólnych lub branżowych (w dziedzinach takich jak lekarstwa, artykuły spożywcze, kosmetyki), które mają za zadanie reprezentowanie interesów konsumentów oraz zapewnienie ich uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji;
  • rozwój programów informacyjnych i edukacyjnych, mających na celu poszerzenie wiedzy konsumentów;
  • istnienie mechanizmów odwoławczych, pozwalających na skuteczne egzekwowanie roszczeń konsumenckich.

Realizację przedsięwzięć prokonsumenckich Rząd RP rozpoczął w 1996 roku, kiedy to poszerzył kompetencje ówczesnego Urzędu Antymonopolowego o możliwość kreowania i realizacji polityki konsumenckiej.

Wtedy to Urząd zmienił również nazwę na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kolejnym krokiem było przyjęcie w 1998 roku przez Radę Ministrów dokumentu przygotowanego w U O KIK pt. „Rządowa polityka konsumencka na lata 1998- 1999”. Dokument zawierał wykaz długofalowych działań administracji publicznej nakierowanych na zapewnienie konsumentom właściwego poziomu ochrony ich praw i interesów poprzez:

  • wzmocnienie systemu ochrony bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentów,
  • wzmocnienie bezpieczeństwa ekonomicznego konsumentów,
  • ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości,
  • zapewnienie dostępu do informacji i edukacji konsumenckiej,
  • stworzenie warunków prawnych i finansowych rozwoju ruchu konsumenckiego,
  • aktywizację organów samorządowych w zakresie działalności prokonsumenckiej,
  • wzmocnienie pozycji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z harmonogramem działań realizacyjnych, będących załącznikiem do „Rządowej polityki konsumenckiej”, poszczególne ministerstwa realizowały cele zawarte w tym dokumencie[4].

W 2000 roku Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Polityka konsumencka na lata 2000 – 2001”, który jest kontynuacją Polityki z lat poprzednich. W tym dokumencie priorytetami w tym zakresie są:

  • działania skierowane na wdrożenie do praktyki rynkowej nowych regulacji prokonsumenckich, dotyczących zwłaszcza bezpieczeństwa zdrowotnego i ochrony interesów ekonomicznych,
  • zwiększenie skuteczności nadzoru rynkowego i zapewnienie koordynacji działań poszczególnych inspekcji i organów kontrolnych,
  • prace legislacyjne zmierzające do dalszej harmonizacji polskiego prawa konsumenckiego ze standardami europejskimi, w tym implementacja nowych dyrektyw UE,
  • umacnianie infrastruktury instytucjonalnej ochrony konsumentów, przede wszystkim w układzie terytorialnym,
  • rozszerzenie współpracy i dialogu z organizacjami konsumenckimi,
  • popularyzacja wiedzy konsumenckiej.

Efektem realizacji powyższych programów było: przygotowanie i uchwalenie przez Sejm projektów ustaw:

  • o ogólnym bezpieczeństwie produktów[5] [6] [7] oraz 6 szczegółowych rozporządzeń wykonawczych;
  • o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę
  • o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie dopuszczalności stosowania reklamy porównawczej,
  • stworzenie instytucji powiatowego/ miejskiego rzecznika konsumentów,
  • ustawowe powierzenie Inspekcji Handlowej[8] prowadzenia Polubownych Sądów Konsumenckich, jako uproszczonej procedury dochodzenia roszczeń konsumenckich,
  • prowadzenie przez pozarządowe organizacje konsumenckie bezpłatnego poradnictwa,
  • prowadzenie badań warunków umów zawieranych z konsumentami (np. warunków promocji firm wysyłkowych umów sprzedaży samochodów przez konsorcja samochodowe, umów sprzedaży towarów przez firmy wysyłkowe),
  • organizowanie szkoleń dla popularyzacji wiedzy o ochronie konsumentów,
  • prowadzenie polityki informacyjnej poprzez zlecanie przygotowywania licznych broszur informacyjnych dla konsumentów[9].

Obecny stan (choć nie wyczerpujący zagadnienia) ustawodawstwa polskiego w kontekście ochrony konsumenta, przedstawia się następująco:

  1. Krajowy system informowania o produktach niebezpiecznych[10] [11], rozporządzenie z dnia 2000.12.28,
  2. Inspekcja Handlowa , ustawa z dnia 2000.12.15,
  3. Krajowy system monitorowania wypadków konsumenckich[12], rozporządzenie z dnia 2000.12.20,
  4. O ochronie konkurencji i konsumentów[13], ustawa z dnia 2000.12.15,
  5. Szczegółowe warunki dotyczące bezpieczeństwa produktów, które stwarzają zagrożenie dla konsumentów przez to, że ich wygląd wskazuje na inne przeznaczenie niż rzeczywiste[14], rozporządzenie z dnia 2000.11.28,
  6. Wzór rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone[15], rozporządzenie z dnia 2000.07.19,
  7. Ochrona nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku oraz zmiana ustaw Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece[16] [17], ustawa z dnia 2000.07.13,
  8. Ochrona niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialność za szkodę, ustawa z dnia 2000.03.02,
  9. Ogólne bezpieczeństwo produktów[18], ustawa z dnia 2000.01.22,
  10. Określenie szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru łączenia przedsiębiorców, oraz określenie organów podmiotów zobowiązanych do dokonania tego zgłoszenia[19] [20] [21] [22], 1999.12.07,
  11. Określenie właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu
  12. Ochrony Konkurencji i Konsumentów , rozporządzenie z dnia l999.01.20
  13. o nadanie statutu Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów . Rozporządzenie z dnia 1997.02.05,
  14. Szczegółowe warunki zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów , rozporządzenie z dnia 1995.05.30,

Dnia 1 lipca 2000 roku weszła w życie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[23]. Ustawie ze względu na obszar, który reguluje poświęcam szczególne miejsce w pracy.

Ustawa implementuje przepisy zawarte w następujących dyrektywach Unii Europejskiej:

  • 85/374 o odpowiedzialności za wadliwe wyroby,
  • 85/577 o ochronie konsumenta w zakresie umów negocjowanych z dala od siedziby firmy,
  • 97/7 o ochronie konsumentów przy umowach zawieranych na odległość,
  • 93/13 w sprawie nieuczciwych warunków umów.

Transpozycja do polskiego prawa europejskich przepisów o umowach negocjowanych z dala od siedziby firmy, zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa wypełnia lukę prawną w regulacji obowiązków sprzedawcy i praw konsumenta. Jedną z przesłanek uchwalenia ustawy była troska administracji o interesy konsumentów, naruszane wskutek działań niektórych firm handlujących poza lokalem firmy, jak również wskutek dysproporcji pozycji rynkowej przedsiębiorców narzucających niesprawiedliwe warunki umów konsumentom. Konsumenci polscy są w gorszej sytuacji ekonomicznej niż większość konsumentów zachodnich, wobec czego ich interesy powinny być chronione przed nieuczciwymi przedsiębiorcami, w co najmniej równym, jeśli nie wyższym stopniu. Przemawia za tym nieco słabsza świadomość prawna, co jednakże można zniwelować w drodze edukacji konsumenckiej prowadzonej np. na zlecenie UOKiK przez organizacje konsumenckie. Sytuacji materialnej konsumentów nie można poprawić administracyjnie, ale interesy nabywców można lepiej chronić regulując ich prawa i obowiązki przedsiębiorców.

Podstawową normą prawną odnoszącą się do ochrony konsumenta jest art. 76 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który nakłada na wszystkie władze publiczne obowiązek ochrony konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Faktem jest, że nasze prawo konsumenckie w wielu dziedzinach nie jest jeszcze adekwatne do rzeczywistości rynkowej. Ale mimo tych wszystkich mankamentów i braków, konsument ma uprawnienia chroniące jego różne interesy, często jednak rezygnuje z ich realizacji. Przyczyny takiego stanu są różne – od nieznajomości należnych mu uprawnień poczynając, na kosztownych czasochłonnych i wręcz nieopłacalnych procedurach.


[1] uokik.gov.pl, Model ochrony konsumenta.

[2] uokik.gov.pl, Model ochrony konsumenta.

[3] Ponadto Biała Księga określiła zakres działań dostosowawczych, wymieniając najważniejsze dyrektywy i rozporządzenia, jakie muszą być włączone do prawodawstwa krajów kandydujących do Unii.

[4] Raport- Rządowa polityka konsumencka na lata 1998 – 1999, uokik.gov.pl

[5] Dz.U.OO. 15.179, ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów z dnia 2000.01.22.

[6] Dz.U.00.22.271, ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialność za szkodę

[7] Dz.U.00.93.1027, ustawa o zmianie ustawy – Kodeks kamy, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy – Prawo bankowe z dnia 2000.09.09.

[8] Dz.U.01.4.25, ustawa o Inspekcji Handlowej z dnia 2000.12.15

[9] Polityka konsumencka na lata 2000 – 2001, źródło UOKIK, uokik.gov.pl.

[10] Dz.U.01.4.28

[11] Dz.U.01.4.25

[12] Dz.U.01.1.1

[13] Dz.U.00.122.1319

[14] Dz.U.00.110.1169

[15] Dz.U.00.62.723

[16] Dz.U.00.74.855

[17] Dz.U.00.22.271

[18] Dz.U.00.15.179

[19] Dz.U.99.99.1161

[20] Dz.U.99.7.55

[21] Dz.U.97.12.66

[22] Dz.U.95.64.328

[23] Dz. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271.

Dodaj komentarz