Nadużywanie technicznych środków przekazu informacji

praca z prawa

Nadużywanie technicznych środków przekazu informacji do wysyłania reklam stanowi kolejny delikt przewidziany art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Jak zauważa E. Nowińska „techniczne środki łączności (telefon, faks, poczta elektroniczna itp.), jakie stoją do dyspozycji ich posiadacza, ułatwiają nawiązanie kontaktu ze światem zewnętrznym. Oni także w zasadzie decydują o tym, czy i kiedy z nich skorzystają. W zasadzie bowiem osoba dysponująca danym urządzeniem nie może przecież z góry ustalić, kto posłuży się telefonem czy faksem. Zwykle jednak kontakty nawiązywane za ich pośrednictwem dotyczą spraw, którymi ich posiadacz jest, bardziej lub mniej, zainteresowany; dotyczą jego własnej sfery aktywności życiowej”.

Obowiązujące przepisy nie zabraniają używania technicznych środków przekazu informacji do prowadzenia działalności reklamowej. W literaturze przedmiotu przyjmuje się, iż nagannym z punktu widzenia reguł konkurencji powinien być oceniony kolejny telefon czy faks dokonywany pomimo wcześniejszym odmowom abonenta[1].

Należy wspomnieć, iż reklama tego typu jest szczególnie uciążliwa z powodu:

utrudniania korzystania przez posiadaczy technicznych środków przekazu informacji (zapychanie skrzynek e-mailowych czy SMS, spowalnianie czy zawieszanie pracy komputera w przypadku reklam zawartych na stronach intrernetowych itp.)

narażania na koszty związane z odbiorem takich reklam (faks, czas spędzony w kawiarence internetowej) lub ochroną przed nimi (koszty programów lub urządzeń filtrujących pocztę elektroniczną)[2].


[1] zob. E. Nowińska, Zwalczanie… op. cit. s. 153

[2] por. K. Lasota, Reklama w poczcie elektronicznej w prawie europejskim PiP 2002/5 s. 67 i n.

Dodaj komentarz